Mercedes Sprinter 316 CDI BlueTec 4×4 Doka

Najnowszy Mercedes Sprinter to wielofunkcyjne auto, które może być dowolnie konfigurowane. To także samochód, który w odpowiedniej wersji potrafi dostarczyć towar w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, w niedostępny dla zwykłego dostawczaka teren. Takim wariantem jest prezentowany Sprinter 316 CDI BlueTec 4×4 Doka w standardowej długości nadwozia.

Oprócz sporej ilości towaru możemy przewieść bezpiecznie aż sześć osób i to praktycznie w każde miejsce, nawet te trudno dostępne. Wszystko dzięki napędowi na wszystkie koła.

Terenowe właściwości
Testowana wersja w porównaniu do standardowego modelu została znacząco podniesiona, wyposażona w opony o terenowym bieżniku oraz solidne osłony. Przy tak poważnych modyfikacjach nie mogło zabraknąć opcjonalnego napędu na wszystkie koła z dodatkową opcją blokady centralnego dyferencjału oraz reduktorem. Siłę napędową stanowi czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2143 cm3 i mocy 163 KM (360 Nm). Układ napędowy to największa zaleta tego auta. Nawet trudny teren nie robi na nim większego wrażenia, a ciężkie warunki atmosferyczne stają się jego naturalnym otoczeniem do pracy. Reduktor i blokada centralnego mechanizmu różnicowego pomogą wyciągnąć z opresji tę ponad dwutonową ciężarówkę. Sprinter dobrze zachowuje się także na drogach gorszej jakości. Zawieszenie wybiera zarówno większe i mniejsze nierówności drogi w taki sposób, aby kierowca miał stałą kontrolę nad autem. Dodatkowo do blaszanej kabiny nie dociera uciążliwy hałas.

Sześciosobowa kabina
W trasie dzięki wysokiej pozycji za kierownicą i dobrej widoczności oraz obszernym siedzeniom przednim (fotel kierowcy z amortyzacją) Dokę komfortowo się prowadzi. Testowana wersja to auto 6-osobowe. Poza dwoma przednimi fotelami, posiada jeszcze cztery siedzenia w drugim rzędzie. Przednie fotele są najbardziej komfortowe i posiadają spory zakres regulacji. Pasażerowie drugiego rzędu, mający do dyspozycji czteroosobową ławkę, będą mieli gorsze warunki do podróży. Trzeba jednak pamietać, że jest to wół roboczy. Ma za zadanie dostarczyć towar wraz z pracownikami do wyznaczonego celu, zazwyczaj na krótkim dystansie. Zamiast luksusowego wykończenia do dyspozycji jest cała masa schowków. W wyposażeniu jest wszystko co zapewnia bezpieczeństwo i dostateczny komfort podróży.

Ładowna Doka
Powierzchnia skrzyni ładunkowej testowanego egzemplarza wynosi 5,5 m2 (przestrzeń załadunkowa ma 5,8 m3). Wymiary ładowni są dość pokaźne i wynoszą: 2,70 m długości i 2,03 m szerokości. Pojazd może przewieźć maksymalnie do 1350 kg ładunku. Dodatkowym atutem przestrzeni ładunkowej jest możliwość szybkiego rozładunku towaru (np. piasku) za pośrednictwem pneumatycznego uniesienia skrzyni, sterowanej specjalnym pilotem.
Sprinter 316 CDI BlueTec 4×4 Doka to jedna z perełek, którą można skompletować na bazie zwykłego modelu do zabudowy. Czteronapędowa Doka zaskoczyła nas pod wieloma względami. Zdolności terenowe, praktyczne wnętrze, niemal nieograniczone możliwości przewozowe, a na dodatek mocny silnik. Ponadto przestrzeń ładunkowa, którą łatwo opóźnić. Wszystko czego potrzeba do ciężkiej pracy w trudnych warunkach znajduje się w testowanym modelu.
Wersja podstawowa 316 CDI z podwójną kabiną w wersji standard kosztuje 111 200 złotych netto. •

Adam Błoński