Polski e-konsument ufa porównywarkom cenowym

Polski klient e-sklepów polega na porównywarkach cenowych – twierdzi Grzegorz Samborski. Z najnowszych badań wynika,
że prawie każdy polski internauta ma za sobą zakupy w internecie

Matylda Sobolewska

Już ponad 60 proc. Polaków uważa zakupy internetowe za równie bezpieczne co zakupy tradycyjne – wynika z opublikowanego niedawno przez serwis Ceneo raportu dotyczącego e-zakupów, przygotowanego we współpracy z TNS Polska. Z badania możemy się również dowiedzieć, że praktycznie nie ma już w Polsce użytkowników internetu, którzy nigdy nic za jego pomocą nie kupili: według badania 100 proc. polskich internautów ma za sobą zakupy w internecie. – Wyróżniamy się tym, że zanim kupimy cokolwiek w internecie, to sprawdzimy w wielu miejscach ile to kosztuje – mówi Grzegorz Samborski z firmy Ve Interactive, zajmującej się marketingiem w handlu elektronicznym. Porównywarki cenowe stanowią przez to jedne z najważniejszych stron dla polskich użytkowników sklepów internetowych. – To właśnie najbardziej odróżnia klienta polskiego od zachodniego. Widzimy bowiem, że klienci w innych krajach, jeżeli chcą coś kupić, po prostu to kupują. My natomiast bardzo często czekamy na obniżki – podkreśla.

Samborski zwraca również uwagę na to, że polscy internauci często robią również zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. – Kiedy niektóre sklepy z zagranicy decydują się dostarczać towary do Polski bez pobierania za to opłat, polscy użytkownicy natychmiast to zauważają i zwiększa to zainteresowanie tymi sklepami – tłumaczy. Tak było chociażby w przypadku dużych sieci handlowych takich jak Zara, Mango czy Next – kiedy uruchomiono sprzedaż towaru z zagranicznych placówek do Polski, polscy klienci zaczęli częściej robić tam zakupy. Jak zauważa Samborski, nie chodzi tutaj o klientów z wielkich miast, mających dostęp do tego typu sklepów w galeriach handlowych, lecz przede wszystkim o mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy dzięki internetowi zyskują możliwość robienia bezpośrednich zakupów w tego typu sieciach. Poza zakupami w wielkich sieciówkach, internauci nie unikają również sklepów mniejszych. – Małe, wyspecjalizowane sklepy bardzo często są dość drogimi „koszykami”, czyli oferują bardzo wysokiej jakości elektronikę lub dobre, markowe ubrania – zauważa Samborski i wskazuje, że sklepy te często zgrupowane są w zamkniętym wirtualnym terenie handlowym, dzięki czemu łatwiej jest im pozyskać ruch, pozyskać klientów – zgrupowania te umożliwiają kupienie w jednym miejscu towaru od większej liczby partnerów, co jest dla mniejszych sklepów naprawdę ogromną zaletą.

Jak wynika z badania, Polacy najchętniej kupują w internecie sprzęty AGD i RTV (56 proc. ankietowanych), produkty wyposażenia wnętrz (53 proc.), telefony wraz z akcesoriami (51 proc.), ubrania (51 proc.) oraz książki (49 proc.). Za najbardziej opłacalne do zakupienia w sieci uchodzą sprzęty RTV/AGD (twierdzi tak 46 proc. ankietowanych) i telefony (według 36 proc. ankietowanych). Poza ceną, 73 proc. polskich internautów zwraca również uwagę na wiarygodność sklepu. Może być ona sprawdzona m.in. poprzez porównywarki cenowe, pozwalające użytkownikom na ocenianie przeprowadzonych transakcji; wg danych serwisu Ceneo, oferty sklepów działających w programie „Zaufane Opinie Ceneo.pl” odwiedzane są 23 proc. częściej niż pozostałe. •