Opakowanie premium to jakość surowców

Opakowanie premium dla żywności i napojów powinno zwracać uwagę konsumentów w przestrzeni sklepowej. Musi się wyróżniać na tle konkurencji oraz przekonać tych niezdecydowanych klientów do zakupu. Czym jest opakowanie premium? Jest obietnicą emocji i przyjemności jakie niesie ze sobą dany produkt spożywczy

Martyna Kryszak

    Łacińskie praemium oznaczało nagrodę lub korzyść uzyskiwaną jeszcze przed zakupem i w tym sensie to pojęcie znane jest już od siedemnastego wieku. W połowie dwudziestego zaczęło być kojarzone po prostu z wysoką jakością, i w tym znaczeniu używamy go obecnie. – Dzisiaj nie ma już chyba produktu, który nie miałby wersji premium. To rodzaj lustrzanego odbicia przeciwnego trendu, czyli ścinania kosztów i wszelkiego rodzaju produktów ekonomicznych. Dzisiaj nawet prostą ofertę czy produkt można otrzymać w wielu wersjach, od tej stawiającej na niskie koszty (i chwalącej się tym) po tę bezkompromisową, wybieraną ze względu na jakość (i oczywiście prestiż, który wiąże się często z dobrą reputacją) – tłumaczy Mariusz Słowik, twórca i właściciel Owocni.pl.

Eksperci z branży opakowań są zdania, że konsumenci zwracają uwagę na wygląd opakowania produktów spożywczych w sposób nieświadomy. Podobno decyzja zakupowa podświadomie podejmowana jest w ciągu pierwszych 2-3 sekund od obejrzenia półki z produktami. Jeżeli dane opakowanie nie zwróci na siebie uwagi konsumenta w tym krótkim czasie, zdecyduje się on inny produkt. Dla producentów opakowań i żywności premium jest to ogromne wyzwanie, zwłaszcza, że segment premium jest niezwykle wymagający. Marcin Sowik, Innovation & Development Manager Smurfit Kappa jest zdania, że opakowanie premium to przede wszystkim jakość surowców. Konsument podświadomie wybiera produkty, które budzą w nim poczucie wysokiej jakości. – Ważne jest, aby opakowanie wykonane było z materiałów gwarantujących nienaganną prezentację na półce sklepowej. Mamy tu do czynienia z pierwszym momentem prawdy, podczas którego nasz produkt zostaje wybrany z rzędu konkurujących produktów – podkreśla Marcin Sowik. Opakowanie premium produktów spożywczych buduje w kupującym świadomość jakości oraz wartości danego towaru. Zwiększa to prawdopodobieństwo zapłacenia wyższej ceny za dany produkt. – Dlatego to właśnie produkty premium są najmniej wrażliwe na wahania koniunktury rynkowej. Pozwalają na uzyskanie lepszej marżowości produktowej – dodaje ekspert Smurfit Kappa. •