Konsumenci chcą mniej kalorycznych napojów

Rozwój trendów prozdrowotnych powoduje, że Polacy coraz chętniej sięgają po napoje o obniżonej kaloryczności na bazie słodzików.

Rynek ten rośnie, choć istnieje sporo barier jego rozwoju. Rynkowi liderzy chcą wprowadzać nowe produkty.
– Pomimo że Polak chciałby konsumować napoje o obniżonej kaloryczności, to produkty „light” lub „diet” kojarzą się z restrykcjami, szczególnie mężczyznom. Dlatego głównym adresatem tego typu produktów są kobiety. Na przestrzeni lat wprowadzaliśmy różne bezcukrowe napoje. W końcu zdecydowaliśmy si na Pepsi Max, która jest już adresowana do męskiej części konsumentów – powiedziała Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej na Europę Centralną, PepsiCo, podczas prezentacji raportu KPMG „rynek napojó1w bezalkoholowych w Polsce”.
Jak dodała Małgorzata Skonieczna, po produkty z dodatkiem cukru Polacy sięgają dla przyjemności – „nie jest to produkt będący podstawą zdrowej, zbilansowanej diety, ale jeśli już sięgamy po napoje gazowane to są one w przeważającej większości słodkie”.
– Próbujemy wprowadzać produkty, które zawierają słodziki, głównie te sztuczne, ale też słodzik naturalny na bazie stewii. Są one głównie obecne w napojach typu ice tea. Wiele niedobrego zrobiły krzywdzące opinie na temat sztucznych słodzików. Co ciekawe, zarówno unijne, jak i amerykańskie agencje bezpieczeństwa żywnościowego, potwierdziły, że sztuczne słodziki w ilościach zawartych w napojach nie mają złego wpływu na zdrowie człowieka. I w tej chwili za Zachodzie firmy napojowe wracają do stosowania sztucznych słodzików – komentowała przedstawicielka PepsiCo.
Jak zapewniła, sprzedaż niskosłodzonych napojów rośnie i to szybciej niż pełnocukrowych wersji, choć trzeba dodać, że baza jest znacznie mniejsza. Do tego wzrostu przyczynia się ich obecność w dyskontach.
Zdaniem Iwony Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska, trendy prozdrowotne powodują, że kategoria niskosłodzonych napojów będzie rosła. – Świadomy konsument szuka alternatywy. Kluczem do rozwoju rynku jest edukacja, a nie mity na temat żywności czy rewelacje wyszukane w internecie – dodała.
Jak przyznała Iwona Jacaszek-Pruś, Coca-Cola wciąż poszukuje nowych rozwiązań dla obniżenia kaloryczności napojów, nie tylko naturalnych słodzików na bazie stewii. – Przygotowujemy szereg nowości na bazie innych naturalnych słodzików, które już są testowane w kilku krajach – mówi.
Spożywanie napojów na bazie słodzików to kwestia przyzwyczajenia i konsumenckich postaw. Polacy są przyzwyczajeni, że smak słodki to cukier, dlatego czasami trudniej przychodzi im zaakceptowanie smaku słodzików. Zdaniem ekspertek, nowe pokolenie konsumentów za kilka czy kilkanaście lat może mieć już zupełnie one preferencje.
Jak wynika z raportu KPMG, polski rynek napojów bezalkoholowych w dużej części uzależniony jest od nastrojów konsumenckich oraz trendów produktowych. Aż połowa wszystkich konsumentów wyjątkowo ceni dobry skład produktów i wybiera napoje bez sztucznych dodatków, takie, które uważa za zdrowe. Polscy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi roli zdrowego stylu życia oraz funkcjonalności, których pewne napoje mogą im dostarczyć. •

Hanna Kulicka